پروژههای واقعی با کتابخانههای محبوب
### داستان هجدهم: پروژههای واقعی با کتابخانههای محبوب
آراد پس از یادگیری درباره ماژولها و کتابخانهها، تصمیم گرفت پروژههای کوچک اما واقعیتری را شروع کند تا مهارتهایش را افزایش دهد. او با سینا تماس گرفت و گفت: «سینا، فکر میکنی چطور میتونم از کتابخانههای محبوب مثل `random` و `datetime` در پروژههای واقعی استفاده کنم؟»
سینا با هیجان پاسخ داد: «ایدهی خوبی داری آراد! این کتابخانهها میتونن به برنامههات قابلیتهای متنوعی اضافه کنن. بیایید چند پروژهی ساده با استفاده از این کتابخانهها طراحی کنیم.»
#### پروژه ۱: تولید شماره تصادفی برای بازی حدس عدد
سینا توضیح داد: «یکی از پروژههای جالبی که میتونی انجام بدی، بازی “حدس عدد” هست. میتونیم از کتابخانهی `random` برای تولید یک عدد تصادفی استفاده کنیم و کاربر سعی کنه اون رو حدس بزنه.»
سینا کد زیر را برای آراد نوشت و توضیح داد:
“`python
import random
عدد_مخفی = random.randint(1, 100)
تلاش = 0
حدس = None
print(“یک عدد بین ۱ تا ۱۰۰ رو حدس بزن!”)
while حدس != عدد_مخفی:
حدس = int(input(“حدس شما: “))
تلاش += 1
if حدس < عدد_مخفی:
print(“برو بالاتر!”)
elif حدس > عدد_مخفی:
print(“برو پایینتر!”)
else:
print(f”آفرین! عدد {عدد_مخفی} رو بعد از {تلاش} تلاش حدس زدی.”)
“`
آراد این کد را اجرا کرد و از این بازی ساده لذت برد. او با خود فکر کرد که چطور از دیگر کتابخانهها در پروژههای مشابه استفاده کند.
#### پروژه ۲: برنامهی مدیریت وظایف با تاریخ و زمان
سینا پروژهی دیگری با کتابخانهی `datetime` به آراد پیشنهاد داد: «فرض کن میخوای برنامهای بنویسی که وظایف روزانه رو ثبت کنه و بهت یادآوری کنه. میتونی از `datetime` برای ثبت تاریخ و زمان انجام وظایف استفاده کنی.»
سینا نمونه کد زیر را برای آراد نوشت:
“`python
from datetime import datetime, timedelta
وظایف = []
def اضافه_کردن_وظیفه(نام_وظیفه, زمان_یادآوری):
وظیفه = {
“نام”: نام_وظیفه,
“زمان_یادآوری”: زمان_یادآوری,
“زمان_ثبت”: datetime.now()
}
وظایف.append(وظیفه)
print(f”وظیفه ‘{نام_وظیفه}’ با موفقیت اضافه شد!”)
اضافه_کردن_وظیفه(“مطالعه برنامهنویسی”, datetime.now() + timedelta(hours=1))
اضافه_کردن_وظیفه(“تمرین ورزش”, datetime.now() + timedelta(hours=2))
print(“لیست وظایف:”)
for وظیفه in وظایف:
print(f”- {وظیفه[‘نام’]}، زمان یادآوری: {وظیفه[‘زمان_یادآوری’]}”)
“`
این کد به آراد اجازه میداد تا وظایفش را ثبت کند و زمان یادآوری برای هر کدام را تنظیم کند. آراد متوجه شد که با استفاده از `datetime` میتواند به راحتی زمانهای آینده را تنظیم و مدیریت کند.
#### پروژه ۳: شبیهساز قرعهکشی با `random`
سینا گفت: «فرض کن میخوای قرعهکشی انجام بدی. با استفاده از `random` میتونی به راحتی یک نام یا شماره رو از یک لیست به صورت تصادفی انتخاب کنی.»
سینا کد زیر را برای آراد نوشت:
“`python
import random
شرکت_کنندگان = [“آراد”, “سینا”, “نغمه”, “پوریا”, “الهه”]
برنده = random.choice(شرکت_کنندگان)
print(f”برندهی قرعهکشی: {برنده}”)
“`
آراد از اجرای این کد هیجانزده شد و دریافت که کتابخانههای ساده میتوانند در پروژههای سرگرمکننده و کاربردی استفاده شوند.
#### پروژه ۴: محاسبه روزهای باقیمانده تا یک تاریخ خاص
سینا توضیح داد که با `datetime` میتوانیم روزهای باقیمانده تا یک تاریخ مهم مثل تولد یا رویداد خاص را محاسبه کنیم. او کد زیر را به آراد نشان داد:
“`python
from datetime import datetime
تاریخ_مهم = datetime(2024, 12, 31)
امروز = datetime.now()
روزهای_باقی_مانده = (تاریخ_مهم – امروز).days
print(f”روزهای باقیمانده تا تاریخ {تاریخ_مهم.date()}: {روزهای_باقی_مانده} روز”)
“`
آراد با اجرای این پروژهها متوجه شد که میتواند از کتابخانههای آماده برای حل مسائل مختلف و طراحی پروژههای واقعی استفاده کند.
سینا در پایان گفت: «با استفاده از کتابخانههای آماده میتونی پروژههای مفیدی بسازی. دنیای کتابخانهها خیلی گسترده است و همیشه ابزارهای لازم برای پروژههات رو در اختیارت میذاره.»
آراد با رضایت گفت: «ممنون سینا! حالا میدونم که چطور با استفاده از کتابخانههای محبوب، پروژههای کاربردی و جالبی بسازم.»